Gasttentoonstellingen 2019

 

CC Palethe​

Dienstencentrum Pelle Melle en rusthuis Immaculata

Zwembad Dommelslag

Mariaziekenhuis 

Openbare bibliotheek Neerpelt

Woon- en Zorgcentrum Sint Jozef

Provinciaal Domein Dommelhof

CC PALETHE

 

Marco Mertens

 

Marco MertensMarco Mertens studeerde fotografie aan de Narafi-hogeschool in Brussel. Aanvankelijk was hij – als jongen uit Maasmechelen – er niet van overtuigd dat hij ooit fotograaf zou kunnen worden.
Hij begon zijn carrière als rockfotograaf en kreeg zo al snel namen als Madonna, The Rolling Stones and Pearl Jam voor zijn lens. Later spitste hij zich toe op het maken van portretten. Bekende en onbekende mensen worden door hem vereeuwigd, de enige voorwaarde: ze hebben telkens een verhaal te vertellen. Hij is de winnaar van de Nikon Press Photo Award 2006 en werd sinds 2010 ambassadeur van Leuven als stadsfotograaf. Reeds vele jaren verzorgt hij het coverbeeld van de programmabrochure van CC Palethe.

Marco toont als gastfotograaf een overzicht van 25 jaar als portretfotograaf. De foto’s werden genomen voor Humo, Nieuwsblad, De Standaard, De Morgen, Goedele, Feeling, enz…

“Ik ben nu portretfotograaf, dat is duidelijk. Een andere opdracht kan ook nog wel eens leuk zijn, maar eigenlijk moeten er mensen op staan. Je ziet soms van die naaktfoto’s met vrouwen die op een rots naast het strand gedrapeerd worden en het gezicht afwenden zodat alleen het lichaam te zien is. Ik ben dol op naakte lichamen, daar niet van, maar ik kan er niets mee als er geen hoofd op staat.’’

marcomertens.be

 

 

Sonja Sleurs

 

Sonja Sleurs uit Overpelt studeerde af aan de richting fotografie van de stedelijke kunstacademie van Mol. Ze exposeert foto’s die ze maakte in CC Palethe waar ze de huisfotograaf is.

 

LAUREATEN LENS OP DE MENS 2017

 

Sadegh Souri | Goud professionele fotografen

 

Sadegh SouriSadegh Souri is een Iraanse freelance fotograaf, geboren in 1985. Zijn werk werd al meermaals bekroond in binnen en buitenland. De winnende van editie 2017 foto komt uit een reeks ‘No mercy for the children’ en kreeg in 2015 van UNICEF een eervolle vermelding in hun foto van het jaar-wedstrijd.

Volgens de conventie van de Verenigde Naties over de rechten van het kind moet ieder kind dat in aanraking komt met het gerecht ook behandeld worden als kind. En dat recht wordt helaas in vele landen geschonden.
Sadegh slaagde erin om foto’s te nemen van vrouwelijke delinquenten in een jeugdgevangenis in de buurt van Teheran. Sommigen onder hen riskeren de doodstraf voor beschuldigingen als drugsbezit en gewapende overval. Als enige toegeving aan de internationale druk kunnen deze terechtstellingen pas uitgevoerd worden als de delinquenten 18 geworden zijn.
Het bekroonde beeld van 2017 is een duidelijke aanklacht tegen deze praktijken. De foto vertelt een verhaal van angst, schaamte, onzekerheid, onmacht… De jury was zeer onder de indruk van de enorme impact van dit beeld.

About his pictures exhibited in CC Palethe:

Water, Wind, Soil, Drought

Photo 1: Hamed studies in 5th grade elementary school and despite the sandstorm, he has to go to school. After the increase in the particles’ density in the morning, he was forced to return home.
Photo 2: Drought, drastic climate change, and its consequences have turned large areas of the province into deserts without any inhabitants, and according to the statistics, 25% of Sistan and Baluchistan Province population have immigrated to the neighbouring provinces during the past few years.

Fuel Smuggling

Photo 3: On the impassable paths where donkeys cannot take loads, fuel smugglers carry diesel barrels by hand.
Photo 4: During the past month, the police have fired at Abu Bakr’s car 3 times, but he has survived each time. In the last shooting, 4 bullets hit the windscreen.

Water, Wind, Soil, Drought, Fuel Smuggling

Photo 5: The father of the family did farming before the recent droughts. Because of this situation, he goes to Tehran to work. Separation from wife and children forces him to return. After returning to Mir Javeh, he begins smuggling fuel. According to his daughter, he is shot and killed by the police on his first trip. Many families in the border regions in the southeast of Iran have lost their breadwinner.

 

Anna Ajtner | Zilver professionele fotografen

 

Poolse fotografe die in Nederland woont. Zij won in 2017 zilver bij de profs met een foto van haar dochter Sandra.

Over Anna Ajtner

Anna AjtnerIk begon mijn artistieke opleiding in de jaren 1989 – 1993 aan de Staatshogeschool voor Schone Kunsten in Bydgoszcz (Polen) waar ik de titel behaalde van ‘technicus van de kunst’, met als specialiteit het organiseren van tentoonstellingen. In de jaren 1993 – 1998 studeerde ik artistieke pedagogiek aan de faculteit Beeldende Kunst van de Nicolaus Copernicus Universiteit in Torun (Polen). Daar studeerde ik af en in 1998 behaalde ik mijn masterdiploma schilderkunst. Na het afstuderen ontwikkelde ik mijn artistieke activiteiten op het gebied van schilderkunst, fotografie en video.

 Over mijn fotografie

Mijn fotografie bestaat uit een reeks portretten van mijn dochter Sandra. Dit is een project waar ik al sinds 2006 aan verder werk. Mijn dochter is het hoofdonderwerp van mijn werk, zij is mijn inspiratie. Haar kindertijd, hoe ze opgroeit, haar schoonheid, hoe dit alles verandert, haar gemoedstoestand, haar leefomgeving. Dit alles beïnvloedt het eindresultaat van mijn foto’s. Uiteindelijk legt dit ook onze moeder/dochter relatie vast. Het is zowel een documentaire als een artistieke creatie. Ik hoop dat de kijkers in dit kader kunnen voelen welke invloed de wereld rondom ons heeft op onze emoties.

Dit is ons verhaal. De meeste van mijn foto’s zijn in zwart/wit maar je vindt er ook kleuraccenten in terug. Iedere foto in deze serie mag ook beschouwd worden als een losstaand werk.

www.ajtnerfineart.com

 

Ken Pimontel | Brons professionele fotografen

 

Ken Pimontel is professioneel fotograaf. Zijn passie is tijdloze portretten maken op groot formaat zowel van echte mensen als van personages in een fictief verhaal.
In zijn werkwijze kiest hij voor grondige voorbereiding, uitgepuurde belichting, klassieke compositie en een gevoelig kleurenpalet.

www.deportretfotograaf.be

 

Marc Apers | Goud amateurfotografen

 

Freelance fotograaf, altijd op zoek naar typische zwart-wit onderwerpen met de nadruk op vormen en structuren, licht en donker, zon en schaduw. Onderwerpen waarbij kleur niet erg belangrijk is. Deze onderwerpen vind ik terug in het menselijke gelaat en meer in het bijzonder in de ogen, de “ziel” van de mens.
Mijn portfolio bestaat daarom voornamelijk uit zwart/wit portretten. Het maken van portretten van mensen in hun natuurlijke omgeving is het onderwerp dat mij het meest interesseert. Voor mij zijn mensen een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Velen zeggen dat ik over een natuurlijke gave bezit om mensen op de passende wijze te benaderen en er alzo in slaag mensen te overtuigen om voor mijn lens te poseren. Een oordeel dat ik aan u overlaat, ik weet wel dat het enorm belangrijk is om altijd respect en gemeende interesse te betonen voor de geportretteerde. Ik maak daarom nooit een portret zonder eerst een klein gesprek te beginnen met de mensen die ik ontmoet. Ik stel mezelf open en eerlijk aan hen voor alsof ik een van hen ben. Een knipoogje, een kort praatje en een glimlachend gezicht zullen hen overtuigen om voor mij te poseren. Het grootste plezier echter is dat ze na afloop me soms hun hele levensverhaal vertonen. Emotie en verhaal in één beeld combineren is mijn ultieme betrachting.

Een overzicht van mijn huidig werk is te bewonderen op de fotosite 1x.com waarvoor ik ook vrijblijvend als één van de moderators fungeer.
www.marcapers.be

 

Mieke De Haas | Zilver amateurfotografen

 

Mieke De HaasMieke de Haas (1956)
Bladel, Nederland

Ik ben gek op fotograferen en reizen natuurlijk. Samen met mijn man heb ik al vele verre reizen gemaakt. Aan reizen zit een limiet maar fotograferen kun je oneindig doen.
Landschappen heeft zeker mijn belangstelling. Maar ik ben ook altijd op zoek om buiten de kaders te fotograferen. Uitdaging is er nog in overvloed.

“You don’t take a photograph, you make it”. (Ansel Adams)

Opleiding fotografie:
CVO LINO Digitale fotografie 1 t/m 7 2014-2017
CVO LINO zwart-wit fotografie 2017

Passie: Reisfotografie waar de mens centraal staat
2014 Reisfotograaf van het jaar 2014, Columbus travel, Nederland
2014 t/m 2018 Diverse reisreportages in magazines.

Korte toelichting op de tentoongestelde foto’s:
De mens in zijn eigen leefomgeving.
Een mens is vaak bezig of onderweg. Elke cultuur doet dit op een eigen manier. Dit wil ik laten zien door de mens in zijn eigen leefomgeving centraal te stellen.
Fotolocaties: Noord Sri Lanka en Zuid China.

www.columbusmagazine.nl/reisreporter/MiekeDeHaas/fotos

 

Brigitte Van der Voorde | Brons amateurfotografen

 

Brigitte Van der Voorde
Brigitte Van der Voorde
Ternat, België
brigittevandervoorde57@gmail.com

 

 

Tentoonstellingen:
2015: ‘and once they left’
Fototentoonstelling over Belchite, een dorp dat door de Spaanse burgeroorlog werd vernield.
Locatie: watermolen van Sint Gertrudius Pede

2015: ‘Rojales es el puerto de Africa’
Fototentoonstelling over de relatie tussen Afrika, hun kunst en de kunst van de Cueves del Rodeo (een kunstenaarssite).
Locatie: El Cueves del Rodeo in Rojales, Spanje

2016: ‘Orontes’
Fototentoonstelling over dans. Met danseres Mercedes Campello, lerares Oosterse dans. Zij studeerde Arabische dans.
Locatie: kunstenaarscafé ’t Smiske in Asse

2017: ‘Art on paper’
Groepstentoonstelling ‘Artselingen’ in Elingen.
Reeks van 10 foto’s met als titel ‘Tales from a topographic ocean’.
Locatie: kunstenaarsboerderij in Elingen

2017: ‘Picca, children of Kerr Sering school‘
Fototentoonstelling over een schooltje in Gambia.
Dit kaderde in het project ‘in balans’  in november, wereldmaand.
Locatie: c.c. ’t Vondel in Halle

Een woordje uitleg over de foto’s

De foto’s zijn een preludium van mijn boek #WETWO dat zal verschijnen in juni 2019.
#WETWO zijn dubbelportretten.
Het idee om dubbelportretten te maken is gegroeid uit de volgende denkpiste:
Stel dat je helemaal alleen op aarde bent, dan kan je de spiegel van je ziel niet waarnemen omdat je geen ijkpunten hebt.
Voor het overbrengen van communicatie en gevoelens heb je een toeschouwer nodig, een tweede persoon.
Twee personen kunnen zich ook aan elkaar spiegelen, hun gedrag opkrikken en betere mensen worden.
Als twee personen een positief gedrag uitoefenen tegenover elkaar, anderen en nog anderen, dan wordt de wereld beter en telkens in het kwadraat.
Een manier om naar elkaar te kijken of om met elkaar om te gaan, is via de ramen van de ziel.
Maar welke ziel zie je nu?
Die van de eigenaar of die van de toeschouwer?
Per slot van rekening ben ik de toeschouwer als fotograaf.
In #WTWO ga ik er van uit dat de wereld mijn spiegel is.
Perceptie is projectie.
#WTWO is in tegenstelling tot #metoo geen aanklacht maar een gedrag, een levenswijze.

 

Stefanie Smeets | Beloftevolle jonge fotograaf -30 jaar

 

Stephanie Smeets

De jury prees het werk van deze jonge fotografe voor haar originaliteit en creatieve aanpak.
De reeks foto’s die Stéphanie instuurde voor het festival toont een eigen gedurfde stijl en een goede beheersing van de fotografische technieken.

 

 

 

Didier de Daniloff | Meest creatieve fotografie

 

Didier deDaniloff selfDe bekroonde foto van Didier werd geprezen om zijn originele belichting, de uitgekiende compositie die een haast perfecte symmetrie toont, het sculpturale effect. Als een bloem die ieder moment kan opengaan. Aan creativiteit geen gebrek.

De man achter het succes van de Daniloff Fine Art Photography is Didier de Daniloff. In 2002 maakte deze fotograaf in hart en nieren van zijn passie zijn beroep. Zijn zaak in Kortemark maakte naam en faam, en hij spitste zich toe op zijn specialiteit: people-fotografie. In 2013 verhuisde hij naar Roeselaer in het hart van West-Vlaanderen. Daar bouwde hij zijn gloednieuwe fotostudio met moderne technologieën en accommodatie van topkwaliteit.

fotospecialist.be

 

WPC – Belgische selectie voor de World Photographic Cup 2019

 

Logo WPC

In het cafétaria van CC Palethe tonen we u de Belgische selectie voor de World Photographic Cup 2019. Deze internationale wedstrijd wordt ook de Olympische Spelen van de fotografie genoemd.

Voor de editie 2019 schreven 32 landenteams in uit 4 continenten.

www.worldphotographiccup.org

 

 

Dienstencentrum Pelle Melle en rusthuis Immaculata

 

De jury | Johan Brouwers, voorzitter (BEL)

Ik hou ervan het beeld van mensen vast te leggen zoals ze zich spontaan voordoen. Geen bewuste of gevraagde poses. Momentopnames waarbij hun blik, hun houding vaak veel vertelt over wat zij denken, ook over mij.

 

De jury | Patrizia Burra (ITA)

Mijn project Donna Peixote realiseerde ik in een leegstaand huis in Rotterdam. De setting, vol van magie en geschiedenis, deed me beelden maken die dromen oproepen. De grote aanwezige vensters zorgden voor het perfecte natuurlijke licht op het onderwerp en een milde schaduw op de gehele scène. Het basisidee was om modellen te portretteren als dromerige individuen, verdwaald in hun eigen verbeelding en verbonden door het delen van dezelfde ruimte. In mijn beelden wilde ik de verborgen ziel van mijn modellen vatten. Vrij als ik was, gaf ik nooit op en was vol verwondering.

www.patriziaburra.com

 

De jury | Patrick Ceyssens (BEL)

Stelt niet tentoon.

 

De jury | Zjuul Devens (BEL)

 

De jury | Andy Hens (BEL/DEU)

De diepe aard van de mens met foto’s zichtbaar maken, dat is de hoogste kunst van de fotografie.

Meestal kijkt men gewoon náár een foto. Zelden kijkt men erin.

https://www.europeanphotographers.eu/members/andy-j-j-hens/

 

De jury | Jim Lowe (GBR)

Jim is al veertig jaar beroepsfotograaf. Hij werkte voor het Ministerie van Defensie van het Verenigd Koninkrijk en de Portsmouth Polytechnic & Westinghouse Brake and Signal Company. De meeste foto’s maakt hij nu digitaal, maar hij maakt ook opdrachten in close-up- en macrofotografie met behulp grootformaatcamera’s. Hij staat bekend voor zijn zwart-wit landschappen, gemaakt op traditionele film, handgeprint op tentoonstellingskwaliteit. Deze werken werden gekocht door verzamelaars uit Japan, India, Zuid-Afrika, Canada, Ierland, maar ook uit de UK zelf en de rest van Europa. Zijn werk werd tentoongesteld in London, Moskou, Bath, Wiltshire en Cornwall.

Naast zijn hogergenoemde activiteiten als fotograaf was Jim van 2009 tot 2018 docent aan de Falmouth University in Cornwall, afdeling Marine en Natural History Photography.

Jim Lowe was vice voorzitter van de FEP – Federation of European Photographers van 2000 tot 2010. Momenteel is hij voorzitter van de FEP Qualifications. Hij behoorde tot de eerste Europese professionele fotografen die het FEP-QEP kwaliteitslabel behaalden in architectuur. Van de 45 Britse fotografen die deze kwalificatie hebben behaald, is hij de enige gekwalificeerde en praktiserende architectuurfotograaf.

www.jimlowe.co.uk/frontpage2.htm

 

De jury | Jos Verhoogen (BEL)

Als ik één constante moet zoeken, dan is het de mens zelf. Die krijgt een centrale plek in de overgrote meerderheid van de foto’s die ik neem. Of het nu een bekende artiest is of een moeder in spe, het blijft altijd een uitdaging om de juiste connectie te vinden. Een vertrouwensband die het toelaat sterke beelden te maken. Beelden die verder gaan dan louter de juiste belichting of de perfecte scherpte.

www.verhoogen.be

Zwembad Dommelslag

 

Carla Kogelman

 

Carla Kogelman © Sonja LiebhartHET BAD

De serie HET BAD bestaat uit een aantal foto’s gemaakt in de laatste maanden van het sportfondsenbad Amersfoort. Gefotografeerd in de periode maart t/m november 2017. Het 80 jaar oude bad zou afgebroken worden, een nieuw bad zou er komen. Ik trok zelf elke ochtend on 7 uur mijn baantjes en kwam altijd veel verschillende groepen tegen. En ik werd nieuwsgierig naar ze. Dit was de aanleiding om maandenlang met camera in het bad te vertoeven en diverse groepen te volgen: van paralympische zwemmers tot synchroonzwemmers. HET BAD is een selectie van beelden uit deze periode.

Carla Kogelman (1961) werkte 25 jaar in de theaterindustrie. In 2008 gooide ze het roer om en ging naar de Fotoacademie Amsterdam. Ze studeerde af bij Joost van den Broek met als specialisatie documentaire / journalistiek / portret. Een maand later won ze de Zilveren Camera met portretten van acteurs back stage. Kogelman wint veel prestigieuze prijzen waaronder 2 x World Press Photo, 6 x de Zilveren Camera, de Happiness on the Move Award in Cortona, 2 x Alfred Fried Photography Award en de SO 2013 Award.

Haar zwart-wit portretten zijn een illustratie van het dagelijks leven. Poëtisch, tijdloos en herkenbaar. Dichtbij en puur. Ze is gefascineerd door de eigenzinnige leefwereld van kinderen en de backstage wereld van theater, film en sport.

In opdracht werkt Kogelman voor magazines en kranten, geeft masterclasses en workshops in binnen- en buitenland en begeleidde kandidaten in de Italiaanse Master of Photography naast Steve McCurry en Martin Parr. Daarnaast werkt ze aan haar eigen projecten. In november 2018 is haar boek uitgekomen I AM WALDVIERTEL .

Carla Kogelmans signatuur is onmiskenbaar: ze vangt het dagelijks leven van kinderen op een natuurlijke maar toch indringende manier. Haar kracht ligt in lange termijn projecten. Door steeds terug te komen bij dezelfde gezinnen, krijgt ze een goed inzicht in hun persoonlijke sfeer en de mogelijkheid om ongedwongen speciale momenten te pakken. Met haar project ICH BIN WALDVIERTEL waarin ze de twee Oostenrijkse zusjes Hannah & Alena volgt, won ze twee keer (2014 en 2018) de eerste prijs bij World Press Photo, respectievelijk in de categorieën observed portraits en long term project.

“With Carla we return joyfully to a world where we are never bored, rediscovering the freshness and spontaneity of childhood. She meets the challenge with a poetic balance that avoids any voyeurism or sentimentality.”
Jury statement, World Press Photo 2018 – 1st prize long term project

“Carefree, honest, unpretentious, incorruptible. What you see in Carla’s black-and-white photographs is an era of inquisitiveness, cheerfulness and warmth. It makes you melancholic and calm. These are moments of sheer magic that Kogelman has captured. Moments of a pristine nature, intact. Children splash around in the lake, romp through the garden, wade through the mud. Free, uninhibited, inspired, buoyed up by life, air, twilight. They play freely, explore nature, look for earthworms, snails and salamanders. Unbound, they fly through the air, play in the house, laughing. In harmony with nature, often naked. Fairies and fauns appear, dancing in front of Kogelman’s lens. This is what peace looks like. Kogelman hits the nerve of our times: a longing for the past and for slowness in a world of superficial speed. In her pictures she evokes a diffuse lightness of being.”
Jury statement, winner 2015 Alfred Fried Photography Award

Met een selectie van 8 beelden won Carla de ‘storytelling categorie’ bij de World Water Day Photo Contest – WWDPHC
https://www.worldwaterday.org/

Stichting Zilveren Camera: 1e prijs Sport met een serie over de Nederlandse paralympische zwemmers
https://www.zilverencamera.nl/jaargang/zc-2017/sport-serie/the-pool-para/

www.carlakogelman.nl 
www.debeeldunie.nl
www.schiltpublishing.com

 

Mariaziekenhuis

 

Caroline Alida

 

Fototentoonstelling ervaringsdragers in armoede bij de organisatie Bind-Kracht

Kwetsbaar sterk

Deze reeks portretten toont ervaringsdragers die actief zijn in het aanvechten van armoede en uitsluiting.
Met hun verhaal, hun beleving, hun onmacht en hun kracht zijn ze actief bij Bind-Kracht, een samenwerkingsverband tussen mensen uit zeer verscheiden geledingen in de samenleving die hun krachten bundelen met als missie: hulpverleners versterken in het krachtgericht omgaan met mensen in armoede.

Het zijn indringende kleurrijke portretten die ervaringsdragers tonen in hun vertrouwde thuisomgeving, om zich op een eigen manier te presenteren in hun waardigheid, hun kwetsuren en krachten.

Caroline Alida is op een integere manier en in dialoog met hen op zoek gegaan om voor ieder de juiste afstemming in hun portretten te krijgen.

Caroline Alida heeft al langer een speciale interesse voor mensen aan de rand van de maatschappij.

In haar portrettenreeks Bori/Genezers van de ziel brengt zij genezers/zieners uit Niger, West-Afrika (2010, FOMU, Antwerpen). In dit hoofdzakelijk islamitisch land leven zij in de marginaliteit. Deze zwart-wit portretten zijn te zien in het boek BORI/Healers of the Soul/Guérisseurs de l’âme, uitgegeven bij 5Continents, Milaan.

In haar volgend fotoboek Hearing Songs in Pine Trees brengt Caroline Alida met fotodiptieken een symbiose tot stand tussen een vegetatieve en een bijzondere humane wereld. Ze combineert er natuurbeelden met intimistische portretten van alweer genezers/zieners/bemiddelaars, deze keer uit Oost-Siberië, de bakermat van het sjamanisme.

In al haar fotoreeksen brengt zij mensen in beeld die op een of andere manier in de marginaliteit leven. Haar foto’s zijn uitgepuurd, dikwijls in zwart-wit en alleen met het natuurlijke aanwezige licht om zo een intrigerende en intimistische sfeer te creëren.

www.caroline-alida.be

 

Openbare bibliotheek Neerpelt

 

Isabel Corthier

 

Isabel Corthier is een Belgische freelance documentaire fotografe die werkt voor internationale humanitaire organisaties. Haar werk werd gebruikt voor fondsenwerving en communicatiedoeleinden voor NGO’s als Caritas, Trias, Artsen zonder grenzen, Vredeseilanden, Louvain Coopération, Ondernemers voor Ondernemers, Solid International en andere.

Isabel’s werk werd tentoongesteld in China (Lishui, Pingyao), India (Calcutta), Frankrijk (Barrobjectif) en België en meerdere van haar foto’s hebben internationale prijzen behaald. In 2014 verwierf ze het EP-certificaat van de FEP – Federation of European Professional Photographers.

Free Yourself

“Free yourself” is een portretreeks gemaakt in een van de oudste townships van de Westkaap in Zuid-Afrika, genaamd Vrygrond. Ik focus op de jonge generatie, geboren in de jaren 90, die opgroeide in de hoopvolle verwachting op een beter leven dan dat van hun ouders die leefden onder de apartheid. In werkelijkheid worden zij geconfronteerd met een corrupte regering en uiterst moeilijke situaties in de townships waar werkloosheid, criminaliteit en druggebruik een groot probleem vormen. De apartheid mag dan wel voorbij zijn, de gevolgen zijn nog steeds zichtbaar in het dagelijks leven.

Ik toon jonge mensen die vechten tegen de omstandigheden volgens de principes van Nelson Mandela: “Free yourself, free others, serve every day.” Door het ontwikkelen van hun talenten overstijgen zij de armoede. Het zijn rolmodellen geworden voor jongeren in hun leefgemeenschap en zij dragen op een positieve manier bij aan de samenleving. Sommigen hebben sociale projecten opgestart om jongeren van de straat te houden.

​Ook al spelen deze jongeren een belangrijke rol in de samenleving, hun talenten en verwezenlijkingen blijven vaak onder de radar. Dit is vaak te wijten aan de leefomstandigheden in Vrygrond en het gebrek aan toegang tot netwerken.

Door middel van deze foto’s hoop ik hen voor een korte tijd een podium te bieden dat oprijst tegen de ruwe achtergrond van de townships. Iedere persoon afgebeeld in deze fotoreeks is sterk, fier en zelfverzekerd op een unieke en authentieke manier. Deze jonge mensen zijn de toekomst van Zuid-Afrika. Laat hen een inspiratie zijn voor ons allemaal.

Vrygrond, Kaapstad, Zuid-Afrika, 2018

De reeks “Free yourself” werd gepubliceerd in National Geographic Magazine NL en in meerdere inflight magazines in Zuid-Afrika.

www.isabelcorthier.com

 

Woon- en Zorgcentrum Sint Jozef

 

Wendy Marijnissen

 

Wendy Marijnissen is een Belgische freelance documentaire fotografe. Intuïtie en persoonlijke interesses hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in haar werk en hebben haar naar haar onderwerpen geleid.

In 2008 maakte ze een langdurende reportage in Israël en Palestina. Door gebruik te maken van muziek toonde zij een andere kant van het dagelijkse leven in dit gewelddadige en door conflicten geteisterde gebied. Tijdens de zomer van 2009 bracht ze verslag uit over de uitzettingen in Oost-Jeruzalem en later dat jaar reisde ze voor het eerst naar Pakistan. Gedurende de volgende 3 jaren werkte ze in Pakistan en focuste ze op het fotograferen van de problematiek rond zwangerschap en geboorte aldaar. Van fistula, traditionele vroedvrouwen tot zwangerschap in een kamp na de verwoestende overstromingen in 2010, die miljoenen mensen op de vlucht joegen in het land. Een deel van haar foto’s werden gebruikt voor de ‘Stop fistula campagne’ van de UNFPA.

In 2012 reisde ze voor het eerst naar Afghanistan om er het leven in beeld te brengen van vrouwen in dit door oorlogen ontwrichte gebied. Ze fotografeerde er Fawzia Koofi, de eerste vrouwelijke presidentskandidaat. Een jaar later werkte ze voor Artsen zonder grenzen in Tadjikistan rond kinderen met tuberculose. In België maakte ze de reeks ‘Us/Them’ over het hoofddoekproblematiek bij moslimvrouwen. Dit project kaderde in het Europese groepsproject ‘The rise of populism in Europe’, geproduceerd door Fotodok.

In 2015 keerde ze tweemaal terug naar Pakistan om verder te werken aan ‘Always the guest’, haar eerste fotoboek.
Ze stichtte de non-profit organisatie ‘Bending The Frame’, die nieuwe platformen creëert en nieuwe wegen zoekt om sterke fotografie te brengen in de hele wereld.

Ze was finalist van het Fotovisura Grant for Outstanding Personal Photography-project 2010 en ontving een eervolle vermelding van de Photocrati Fund 2011 Grant. In 2012 was ze finalist in de ‘Save the children’ fotowedstrijd. Haar foto’s verschenen in media zoals Le Monde, Arte, De Standaard, L’Express, De Tijd, De Morgen, The Jordan Times, The Eyes, Le Vif/L’Express, Worldpulse…

© Wendy Marijnissen – Alle rechten voorbehouden

wemarijnissen@gmail.com | +32 498 496131 | www.wendymarijnissen.com

 

Provinciaal Domein Dommelhof

 

Selectie van Breedbeeld

 

BREEDBEELD ondersteunt, informeert, inspireert en verbindt iedereen in Vlaanderen die in zijn vrije tijd met fotografie, film en mediakunst bezig is.

breedbeeld.org

 

Luca School of Arts

 

XXX

Link