GASTTENTOONSTELLINGEN 2019
Cultuurcentrum Palethe
Marco Mertens, Sonja Sleurs, Laureaten 2017, WPC
Jeugdlaan 2, 3910 Pelt
GPS 51.211239° NB 5.428118° OL
Elke werkdag van 9.00 – 17.00 uur.
Extra zondagopeningen op 2 juni, 7 juli, 4 augustus en 1 september van 14.00 – 17.00 uur
en tijdens activiteiten in het cultuurcentrum.
Dienstencentrum Pelle-Melle
Saffron Fotofestival Iran, Juryleden
Dorpsstraat 58, 3900 Pelt
GPS 51.213668° NB 5.423033° OL
Elke dag van 9.00 – 17.00 uur
Zwembad Dommelslag
Carla Kogelman
Dommelslagdreef 12, 3900 Pelt
GPS 51.223868° NB 5.434979° OL
De tentoonstelling is te bezichtigen in het rest-eau-café
- Ma-vrij 10.00 – 23.00 uur
- Zaterdag 9.00 – 21.00 uur
- Zondag 9.00 – 20.00 uur
Maria-Ziekenhuis
Caroline Alida
Maesensveld 1, 3900 Pelt
GPS 51.212408° NB 5.417018° OL
Elke dag van 9.00 tot 20.00 uur
CC PALETHE
Jeugdlaan 2, 3900 Pelt
Marco Mertens
Marco Mertens studeerde fotografie aan de Narafi-hogeschool in Brussel. Aanvankelijk was hij – als jongen uit Maasmechelen – er niet van overtuigd dat hij ooit fotograaf zou kunnen worden.
Hij begon zijn carrière als rockfotograaf en kreeg zo al snel namen als Madonna, The Rolling Stones and Pearl Jam voor zijn lens. Later spitste hij zich toe op het maken van portretten. Bekende en onbekende mensen worden door hem vereeuwigd, de enige voorwaarde: ze hebben telkens een verhaal te vertellen. Hij is de winnaar van de Nikon Press Photo Award 2006 en werd sinds 2010 ambassadeur van Leuven als stadsfotograaf. Reeds vele jaren verzorgt hij het coverbeeld van de programmabrochure van CC Palethe.
Marco toont als gastfotograaf een overzicht van 25 jaar als portretfotograaf. De foto’s werden genomen voor Humo, Nieuwsblad, De Standaard, De Morgen, Goedele, Feeling, enz…
“Ik ben nu portretfotograaf, dat is duidelijk. Een andere opdracht kan ook nog wel eens leuk zijn, maar eigenlijk moeten er mensen op staan. Je ziet soms van die naaktfoto’s met vrouwen die op een rots naast het strand gedrapeerd worden en het gezicht afwenden zodat alleen het lichaam te zien is. Ik ben dol op naakte lichamen, daar niet van, maar ik kan er niets mee als er geen hoofd op staat.’’
Sonja Sleurs
Sonja Sleurs(‘57) uit Pelt studeerde af aan de richting fotografie van de Stedelijke Kunstacademie van Mol. De mens en zijn passie voor theater en muziek staan centraal in haar beelden. Ze exposeert foto’s die ze maakte in CC Palethe waar ze sedert een aantal jaren de huisfotograaf is.
LAUREATEN LENS OP DE MENS 2017
Sadegh Souri | Goud professionele fotografen
Sadegh Souri is een Iraanse freelance fotograaf, geboren in 1985. Zijn werk werd al meermaals bekroond in binnen en buitenland. De winnende van editie 2017 foto komt uit een reeks ‘No mercy for the children’ en kreeg in 2015 van UNICEF een eervolle vermelding in hun foto van het jaar-wedstrijd.
Volgens de conventie van de Verenigde Naties over de rechten van het kind moet ieder kind dat in aanraking komt met het gerecht ook behandeld worden als kind. En dat recht wordt helaas in vele landen geschonden.
Sadegh slaagde erin om foto’s te nemen van vrouwelijke delinquenten in een jeugdgevangenis in de buurt van Teheran. Sommigen onder hen riskeren de doodstraf voor beschuldigingen als drugsbezit en gewapende overval. Als enige toegeving aan de internationale druk kunnen deze terechtstellingen pas uitgevoerd worden als de delinquenten 18 geworden zijn.
Het bekroonde beeld van 2017 is een duidelijke aanklacht tegen deze praktijken. De foto vertelt een verhaal van angst, schaamte, onzekerheid, onmacht… De jury was zeer onder de indruk van de enorme impact van dit beeld.
Over de foto’s die tentoongesteld zijn in CC Palethe:
Water, Wind, Aarde, Droogte
Foto 1: Hamed zit in het 5de leerjaar van de basisschool. Ondanks de zandstorm moet hij naar school gaan. Maar omdat de storm het zicht meer en meer belemmerde moest hij noodgedwongen naar huis terugkeren.
Foto 2: Droogte, drastische klimaatwijziging en de gevolgen daarvan hebben grote delen van de provincie in een verlaten woestijn herschapen. Volgens de statistieken zijn 25 % van inwoners van de provincies Sistan en Baluchistan geëmigreerd naar de naburige provincies gedurende de laatste 2 jaar.
Brandstofsmokkel
Foto 3: Op de onbegaanbare paden waar ezels zelfs geen vracht kunnen vervoeren dragen brandstofsmokkelaars de vaten met de hand.
Foto 4: De voorbij 3 maanden heeft de politie 3 maal gevuurd op de wagen van Abu Bakr, maar hij heeft het telkens overleefd. Bij de laatste beschieting gingen er 4 kogels door de voorruit.
Water, Wind, Aarde, Droogte, Brandstofsmokkel
Foto 5: Vóór de recente droogte was de vader van de familie een landbouwer. Omwille van de veranderende leefomstandigheden gaat hij werken in Teheran. Maar de scheiding van vrouw en kinderen doen hem besluiten terug te keren. Terug in Mir Javeh begint hij brandstof te smokkelen. Volgens zijn dochter werd hij beschoten door de politie en gedood bij zijn eerste smokkeltocht. Vele families in de grensgebieden in het Zuid-Oosten van Iran verloren op die manier hun kostwinner.
Anna Ajtner | Zilver professionele fotografen
Poolse fotografe die in Nederland woont. Zij won in 2017 zilver bij de profs met een foto van haar dochter Sandra.
Over Anna Ajtner
Ik begon mijn artistieke opleiding in de jaren 1989 – 1993 aan de Staatshogeschool voor Schone Kunsten in Bydgoszcz (Polen) waar ik de titel behaalde van ’technicus van de kunst’, met als specialiteit het organiseren van tentoonstellingen. In de jaren 1993 – 1998 studeerde ik artistieke pedagogiek aan de faculteit Beeldende Kunst van de Nicolaus Copernicus Universiteit in Torun (Polen). Daar studeerde ik af en in 1998 behaalde ik mijn masterdiploma schilderkunst. Na het afstuderen ontwikkelde ik mijn artistieke activiteiten op het gebied van schilderkunst, fotografie en video.
Over mijn fotografie
Mijn fotografie bestaat uit een reeks portretten van mijn dochter Sandra. Dit is een project waar ik al sinds 2006 aan verder werk. Mijn dochter is het hoofdonderwerp van mijn werk, zij is mijn inspiratie. Haar kindertijd, hoe ze opgroeit, haar schoonheid, hoe dit alles verandert, haar gemoedstoestand, haar leefomgeving. Dit alles beïnvloedt het eindresultaat van mijn foto’s. Uiteindelijk legt dit ook onze moeder/dochter relatie vast. Het is zowel een documentaire als een artistieke creatie. Ik hoop dat de kijkers in dit kader kunnen voelen welke invloed de wereld rondom ons heeft op onze emoties.
Dit is ons verhaal. De meeste van mijn foto’s zijn in zwart/wit maar je vindt er ook kleuraccenten in terug. Iedere foto in deze serie mag ook beschouwd worden als een losstaand werk.
Ken Pimontel | Brons professionele fotografen
Ken Pimontel is professioneel portretfotograaf. Hij houdt ervan mensen krachtig en stijlvol in beeld te brengen. Zijn overtuiging is dat een klassiek portret voor ieder van onschatbare waarde is. Hij streeft daarom naar tijdloosheid en heeft een voorliefde voor klassieke compositie, dramatisch licht en eerlijke blikken.
Tijdens de editie van 2017 hing een van de ingezonden portretten van Ken Pimontel meters groot tegen de gevel van het gemeentehuis. Het was dé blikvanger van het festival.
Marc Apers | Goud amateurfotografen
Freelance fotograaf, altijd op zoek naar typische zwart-wit onderwerpen met de nadruk op vormen en structuren, licht en donker, zon en schaduw. Onderwerpen waarbij kleur niet erg belangrijk is. Deze onderwerpen vind ik terug in het menselijke gelaat en meer in het bijzonder in de ogen, de “ziel” van de mens.
Mijn portfolio bestaat daarom voornamelijk uit zwart/wit portretten. Het maken van portretten van mensen in hun natuurlijke omgeving is het onderwerp dat mij het meest interesseert. Voor mij zijn mensen een onuitputtelijke bron van inspiratie.
Velen zeggen dat ik over een natuurlijke gave bezit om mensen op de passende wijze te benaderen en er alzo in slaag mensen te overtuigen om voor mijn lens te poseren. Een oordeel dat ik aan u overlaat, ik weet wel dat het enorm belangrijk is om altijd respect en gemeende interesse te betonen voor de geportretteerde. Ik maak daarom nooit een portret zonder eerst een klein gesprek te beginnen met de mensen die ik ontmoet. Ik stel mezelf open en eerlijk aan hen voor alsof ik een van hen ben. Een knipoogje, een kort praatje en een glimlachend gezicht zullen hen overtuigen om voor mij te poseren. Het grootste plezier echter is dat ze na afloop me soms hun hele levensverhaal vertonen. Emotie en verhaal in één beeld combineren is mijn ultieme betrachting.
Een overzicht van mijn huidig werk is te bewonderen op de fotosite 1x.com waarvoor ik ook vrijblijvend als één van de moderators fungeer.
www.marcapers.be
Mieke De Haas | Zilver amateurfotografen
Mieke de Haas (1956)
Bladel, Nederland
Ik ben gek op fotograferen en reizen natuurlijk. Samen met mijn man heb ik al vele verre reizen gemaakt. Aan reizen zit een limiet maar fotograferen kun je oneindig doen.
Landschappen heeft zeker mijn belangstelling. Maar ik ben ook altijd op zoek om buiten de kaders te fotograferen. Uitdaging is er nog in overvloed.
“You don’t take a photograph, you make it”. (Ansel Adams)
Opleiding fotografie:
CVO LINO Digitale fotografie 1 t/m 7 2014-2017
CVO LINO zwart-wit fotografie 2017
Passie: Reisfotografie waar de mens centraal staat
2014 Reisfotograaf van het jaar 2014, Columbus travel, Nederland
2014 t/m 2018 Diverse reisreportages in magazines.
Korte toelichting op de tentoongestelde foto’s:
De mens in zijn eigen leefomgeving.
Een mens is vaak bezig of onderweg. Elke cultuur doet dit op een eigen manier. Dit wil ik laten zien door de mens in zijn eigen leefomgeving centraal te stellen.
Fotolocaties: Noord Sri Lanka en Zuid China.
www.columbusmagazine.nl/reisreporter/MiekeDeHaas/fotos
Brigitte Van der Voorde | Brons amateurfotografen
Brigitte Van der Voorde
Ternat, België
brigittevandervoorde57@gmail.com
Een woordje uitleg over de tentoongestelde foto’s
De foto’s zijn een preludium van mijn boek #WETWO dat zal verschijnen in juni 2019.
#WETWO zijn dubbelportretten.
Het idee om dubbelportretten te maken is gegroeid uit de volgende denkpiste:
Stel dat je helemaal alleen op aarde bent, dan kan je de spiegel van je ziel niet waarnemen omdat je geen ijkpunten hebt.
Voor het overbrengen van communicatie en gevoelens heb je een toeschouwer nodig, een tweede persoon.
Twee personen kunnen zich ook aan elkaar spiegelen, hun gedrag opkrikken en betere mensen worden.
Als twee personen een positief gedrag uitoefenen tegenover elkaar, anderen en nog anderen, dan wordt de wereld beter en telkens in het kwadraat.
Een manier om naar elkaar te kijken of om met elkaar om te gaan, is via de ramen van de ziel.
Maar welke ziel zie je nu?
Die van de eigenaar of die van de toeschouwer?
Per slot van rekening ben ik de toeschouwer als fotograaf.
In #WETWO ga ik er van uit dat de wereld mijn spiegel is.
Perceptie is projectie.
#WETWO is in tegenstelling tot #metoo geen aanklacht maar een gedrag, een levenswijze.
Stefanie Smeets | Beloftevolle jonge fotograaf -30 jaar
Stefanie behaalde haar master in de fotografie in de Luca School of Arts in Genk. Ze specialiseerde zich in de mode- en modellenfotografie.
Zij stelde reeds meerdere malen tentoon en haar foto’s werden gepubliceerd in diverse tijdschriften en magazines.
Stephanie kreeg in de eerste editie van Lens op de Mens in 2017 de jong-talent-prijs. De jury prees het werk van deze jonge fotografe voor haar originaliteit en creatieve aanpak.
De reeks foto’s die Stéphanie in stuurde voor het festival toont een eigen gedurfde stijl en een goede beheersing van de fotografische technieken.
‘I love finding beauty in little things & showing this to the world’
Didier de Daniloff | Meest creatieve fotografie
De bekroonde foto van editie 2017 van Didier werd geprezen om zijn originele belichting, de uitgekiende compositie die een haast perfecte symmetrie toont, het sculpturale effect. Als een bloem die ieder moment kan opengaan. Aan creativiteit geen gebrek.
De man achter het succes van de Daniloff Fine Art Photography is Didier de Daniloff. In 2002 maakte deze fotograaf in hart en nieren van zijn passie zijn beroep. Zijn zaak in Kortemark maakte naam en faam, en hij spitste zich toe op zijn specialiteit: people-fotografie. In 2013 verhuisde hij naar Roeselaer in het hart van West-Vlaanderen. Daar bouwde hij zijn gloednieuwe fotostudio met moderne technologieën en accommodatie van topkwaliteit.
WPC – Belgische selectie voor de World Photographic Cup 2019
In het cafétaria van CC Palethe tonen we u de Belgische selectie voor de World Photographic Cup 2019. Deze internationale wedstrijd wordt ook de Olympische Spelen van de fotografie genoemd.
Voor de editie 2019 schreven 32 landenteams in uit 4 continenten.
Categorie Commercial: 2photographers – Jurgen De Witte – Steven Put
Categorie Illustration/Digital Art: Carine Van Gerven – Katti Borré – Pieter Clicteur
Categorie Nature: Jürgen de Witte – Martin Steenhaut – Robert Smits
Categorie Portrait: Bert Stephani – Luc De Cock – Bart Boodts
Categorie Reportage/Photojournalism: Gino Defauw – Jurgen De Witte – Wouter Colen
Categorie Wedding: Evi Polak – Jurgen De Witte – Philippe Wessels
Openingsuren CC Palethe
Elke werkdag van 9.00 tot 17.00 uur
Extra zondagopeningen op 2 juni, 7 juli, 4 augustus en 1 september van 14.00 tot 17.00 uur
en tijdens activiteiten in het cultuurcentrum
Dienstencentrum Pelle Melle | rusthuis Immaculata
Dorpsstraat 58, 3900 Pelt
Saffraan Fotofestival in Iran
Iran is een van ‘s werelds grootste producenten van saffraan. Ze beheersen 95% van de saffraanmarkt en verkopen dit wereldwijd in 41 landen.
Saffraan is de duurste specerij ter wereld waardoor het voor Iran een zeer belangrijk exportproduct is. De grootste afnemers zijn de Emiraten, Spanje, Duitsland, Italië, Frankrijk en Zwitserland. De steden Torbat Heydarieh en Zaweh hebben de grootste productie van saffraan in de wereld. Jaarlijks wordt er wereldwijd voor meer dan 8 miljard dollar saffraan verhandeld. De plaatselijke economie en de gezinnen in Torbat Heydarieh zijn volledig afhankelijk van dit product. Dubai is één van de belangrijkste links in de verhandeling van Iraans saffraan naar Europa en de rest van de wereld.
De afgelopen 4 jaar werd er in de steden Torbat Heydarieh en Zaweh in de provincie Razavi Khorasan in Oost-Iran een Nationaal Saffraanfestival georganiseerd. Tijdens de oogst van de bloemen van de saffraan wordt er een live competitie gehouden tussen Iraanse fotografen.
Tot nu toe bezochten meer dan 500 Iraanse fotografen de saffraanboerderijen, markten en verpakkingsbedrijfjes om ze in beeld te brengen. Intussen heeft het festival meer dan 10 000 foto’s in zijn galerij. In Pelt tonen wij een selectie van een 20-tal foto’s genomen tijdens de verschillende festivals.
Voor deze speciale tentoonstelling werkten we samen met Mojtaba Abdoulrahimkhan, organisator van diverse fotofestivals in het Midden-Oosten.
De jury | Johan Brouwers, voorzitter (BEL)
Ik hou ervan het beeld van mensen vast te leggen zoals ze zich spontaan voordoen. Geen bewuste of gevraagde poses. Momentopnames waarbij hun blik, hun houding vaak veel vertelt over wat zij denken, ook over mij.
De jury | Patrizia Burra (ITA)
Mijn project Donna Peixote realiseerde ik in een leegstaand huis in Rotterdam. De setting, vol van magie en geschiedenis, deed me beelden maken die dromen oproepen. De grote aanwezige vensters zorgden voor het perfecte natuurlijke licht op het onderwerp en een milde schaduw op de gehele scène. Het basisidee was om modellen te portretteren als dromerige individuen, verdwaald in hun eigen verbeelding en verbonden door het delen van dezelfde ruimte. In mijn beelden wilde ik de verborgen ziel van mijn modellen vatten. Vrij als ik was, gaf ik nooit op en was vol verwondering.
De jury | Patrick Ceyssens (BEL)
Stelt niet tentoon.
De jury | Zjuul Devens (BEL)
Beeldend kunstenaar, fotograaf, cineast, Meester in de Beeldende Kunst en Fotografie.
Hij was lector audiovisuele communicatie en multimedia aan de Plantijn Hogeschool van de Provincie Antwerpen, departement communicatiebeheer.
Hij exposeert zowel in binnen- als buitenland, individueel en in groep. Dit gebeurt met fotografisch werk, video-installaties, diaprojecties, video, maar ook met beeldhouwwerk en installaties. Ook werkt hij samen met en voor andere beeldend kunstenaars, dansers, muzikanten, theatermakers.
Als beroepsfotograaf was hij een duiveltje-doet-al. Door te werken voor de diamantsector is zijn passie voor macrofotografie ontstaan. Nu is hij vooral met het thema vergankelijkheid bezig. Dode halve vergane insecten geeft hij graag een ‘nieuw leven’.
Als vrijwilliger voor Child Help fotografeert en filmt hij ook in Afrika. Daar heeft hij de liefde voor de documentaire fotografie ontdekt.
Fotografie en kunst zijn voor hem een deel van zijn leven.
De jury | Andy Hens (BEL/DEU)
De diepe aard van de mens met foto’s zichtbaar maken, dat is de hoogste kunst van de fotografie.
Meestal kijkt men gewoon náár een foto. Zelden kijkt men erin.
https://www.europeanphotographers.eu/members/andy-j-j-hens/
De jury | Jim Lowe (GBR)
Jim is al veertig jaar beroepsfotograaf. Hij werkte voor het Ministerie van Defensie van het Verenigd Koninkrijk en de Portsmouth Polytechnic & Westinghouse Brake and Signal Company. De meeste foto’s maakt hij nu digitaal, maar hij maakt ook opdrachten in close-up- en macrofotografie met behulp grootformaatcamera’s. Hij staat bekend voor zijn zwart-wit landschappen, gemaakt op traditionele film, handgeprint op tentoonstellingskwaliteit. Deze werken werden gekocht door verzamelaars uit Japan, India, Zuid-Afrika, Canada, Ierland, maar ook uit de UK zelf en de rest van Europa. Zijn werk werd tentoongesteld in London, Moskou, Bath, Wiltshire en Cornwall.
Naast zijn hogergenoemde activiteiten als fotograaf was Jim van 2009 tot 2018 docent aan de Falmouth University in Cornwall, afdeling Marine en Natural History Photography.
Jim Lowe was vice voorzitter van de FEP – Federation of European Photographers van 2000 tot 2010. Momenteel is hij voorzitter van de FEP Qualifications. Hij behoorde tot de eerste Europese professionele fotografen die het FEP-QEP kwaliteitslabel behaalden in architectuur. Van de 45 Britse fotografen die deze kwalificatie hebben behaald, is hij de enige gekwalificeerde en praktiserende architectuurfotograaf.
www.jimlowe.co.uk/frontpage2.htm
De jury | Jos Verhoogen (BEL)
Als ik één constante moet zoeken, dan is het de mens zelf. Die krijgt een centrale plek in de overgrote meerderheid van de foto’s die ik neem. Of het nu een bekende artiest is of een moeder in spe, het blijft altijd een uitdaging om de juiste connectie te vinden. Een vertrouwensband die het toelaat sterke beelden te maken. Beelden die verder gaan dan louter de juiste belichting of de perfecte scherpte.
Openingsuren Pelle Melle
Elke dag van 9.00 tot 17.00 uur
Zwembad Dommelslag
Dommelslagdreef 12, 3900 Pelt
Carla Kogelman
HET BAD
De serie HET BAD bestaat uit een aantal foto’s gemaakt in de laatste maanden van het sportfondsenbad Amersfoort. Gefotografeerd in de periode maart t/m november 2017. Het 80 jaar oude bad zou afgebroken worden, een nieuw bad zou er komen. Ik trok zelf elke ochtend on 7 uur mijn baantjes en kwam altijd veel verschillende groepen tegen. En ik werd nieuwsgierig naar ze. Dit was de aanleiding om maandenlang met camera in het bad te vertoeven en diverse groepen te volgen: van paralympische zwemmers tot synchroonzwemmers. HET BAD is een selectie van beelden uit deze periode.
Carla Kogelman (1961) werkte 25 jaar in de theaterindustrie. In 2008 gooide ze het roer om en ging naar de Fotoacademie Amsterdam. Ze studeerde af bij Joost van den Broek met als specialisatie documentaire / journalistiek / portret. Een maand later won ze de Zilveren Camera met portretten van acteurs back stage. Kogelman wint veel prestigieuze prijzen waaronder 2 x World Press Photo, 6 x de Zilveren Camera, de Happiness on the Move Award in Cortona, 2 x Alfred Fried Photography Award en de SO 2013 Award.
Haar zwart-wit portretten zijn een illustratie van het dagelijks leven. Poëtisch, tijdloos en herkenbaar. Dichtbij en puur. Ze is gefascineerd door de eigenzinnige leefwereld van kinderen en de backstage wereld van theater, film en sport.
In opdracht werkt Kogelman voor magazines en kranten, geeft masterclasses en workshops in binnen- en buitenland en begeleidde kandidaten in de Italiaanse Master of Photography naast Steve McCurry en Martin Parr. Daarnaast werkt ze aan haar eigen projecten. In november 2018 is haar boek uitgekomen I AM WALDVIERTEL .
Carla Kogelmans signatuur is onmiskenbaar: ze vangt het dagelijks leven van kinderen op een natuurlijke maar toch indringende manier. Haar kracht ligt in lange termijn projecten. Door steeds terug te komen bij dezelfde gezinnen, krijgt ze een goed inzicht in hun persoonlijke sfeer en de mogelijkheid om ongedwongen speciale momenten te pakken. Met haar project ICH BIN WALDVIERTEL waarin ze de twee Oostenrijkse zusjes Hannah & Alena volgt, won ze twee keer (2014 en 2018) de eerste prijs bij World Press Photo, respectievelijk in de categorieën observed portraits en long term project.
“With Carla we return joyfully to a world where we are never bored, rediscovering the freshness and spontaneity of childhood. She meets the challenge with a poetic balance that avoids any voyeurism or sentimentality.”
Jury statement, World Press Photo 2018 – 1st prize long term project
“Carefree, honest, unpretentious, incorruptible. What you see in Carla’s black-and-white photographs is an era of inquisitiveness, cheerfulness and warmth. It makes you melancholic and calm. These are moments of sheer magic that Kogelman has captured. Moments of a pristine nature, intact. Children splash around in the lake, romp through the garden, wade through the mud. Free, uninhibited, inspired, buoyed up by life, air, twilight. They play freely, explore nature, look for earthworms, snails and salamanders. Unbound, they fly through the air, play in the house, laughing. In harmony with nature, often naked. Fairies and fauns appear, dancing in front of Kogelman’s lens. This is what peace looks like. Kogelman hits the nerve of our times: a longing for the past and for slowness in a world of superficial speed. In her pictures she evokes a diffuse lightness of being.”
Jury statement, winner 2015 Alfred Fried Photography Award
Met een selectie van 8 beelden won Carla de ‘storytelling categorie’ bij de World Water Day Photo Contest – WWDPHC
https://www.worldwaterday.org/
Stichting Zilveren Camera: 1e prijs Sport met een serie over de Nederlandse paralympische zwemmers
https://www.zilverencamera.nl/jaargang/zc-2017/sport-serie/the-pool-para/
www.carlakogelman.nl
www.debeeldunie.nl
www.schiltpublishing.com
Openingsuren rest-eau-café zwembad Dommelslag
De tentoonstelling is te bezichtigen in het rest-eau-café
Ma-vrij 10 – 23 uur
Zaterdag 9 – 21 uur
Zondag 9 – 20 uur
Mariaziekenhuis
Maesensveld 1, 3900 Pelt
Caroline Alida
Caroline Alida heeft al langer een speciale interesse voor mensen aan de rand van de maatschappij.
In haar portrettenreeks Bori/Genezers van de ziel brengt zij genezers/zieners uit Niger, West-Afrika (2010, FOMU, Antwerpen). In dit hoofdzakelijk islamitisch land leven zij in de marginaliteit. Deze zwart-wit portretten zijn te zien in het boek BORI/Healers of the Soul/Guérisseurs de l’âme, uitgegeven bij 5Continents, Milaan.
In haar volgend fotoboek Hearing Songs in Pine Trees brengt Caroline Alida met fotodiptieken een symbiose tot stand tussen een vegetatieve en een bijzondere humane wereld. Ze combineert er natuurbeelden met intimistische portretten van alweer genezers/zieners/bemiddelaars, deze keer uit Oost-Siberië, de bakermat van het sjamanisme.
In al haar fotoreeksen brengt zij mensen in beeld die op een of andere manier in de marginaliteit leven. Haar foto’s zijn uitgepuurd, dikwijls in zwart-wit en alleen met het natuurlijke aanwezige licht om zo een intrigerende en intimistische sfeer te creëren.
Foto © Isabelle Vandewalle
Openingsuren Maria-Ziekenhuis
Elke dag van 9.00 tot 20.00
Openbare bibliotheek Neerpelt
Norbertinessenlaan 9, 3910 Neerpelt
Isabel Corthier
Isabel Corthier is een Belgische freelance documentaire fotografe die werkt voor internationale humanitaire organisaties. Haar werk werd gebruikt voor fondsenwerving en communicatiedoeleinden voor NGO’s als Caritas, Trias, Artsen zonder grenzen, Vredeseilanden, Louvain Coopération, Ondernemers voor Ondernemers, Solid International en andere.
Isabel’s werk werd tentoongesteld in China (Lishui, Pingyao), India (Calcutta), Frankrijk (Barrobjectif) en België en meerdere van haar foto’s hebben internationale prijzen behaald. In 2014 verwierf ze het EP-certificaat van de FEP – Federation of European Professional Photographers.
Free Yourself
In 2019 is het 25 jaar geleden dat Nelson Mandela president werd van Zuid-Afrika. Een mijlpaal in de geschiedenis.
“Free yourself” is een portretreeks gemaakt in een van de oudste townships van de Westkaap in Zuid-Afrika, genaamd Vrygrond. Ik focus op de jonge generatie, geboren in de jaren 90, die opgroeide in de hoopvolle verwachting op een beter leven dan dat van hun ouders die leefden onder de apartheid. In werkelijkheid worden zij geconfronteerd met een corrupte regering en uiterst moeilijke situaties in de townships waar werkloosheid, criminaliteit en druggebruik een groot probleem vormen. De apartheid mag dan wel voorbij zijn, de gevolgen zijn nog steeds zichtbaar in het dagelijks leven.
Ik toon jonge mensen die vechten tegen de omstandigheden volgens de principes van Nelson Mandela: “Free yourself, free others, serve every day.” Door het ontwikkelen van hun talenten overstijgen zij de armoede. Het zijn rolmodellen geworden voor jongeren in hun leefgemeenschap en zij dragen op een positieve manier bij aan de samenleving. Sommigen hebben sociale projecten opgestart om jongeren van de straat te houden.
Ook al spelen deze jongeren een belangrijke rol in de samenleving, hun talenten en verwezenlijkingen blijven vaak onder de radar. Dit is vaak te wijten aan de leefomstandigheden in Vrygrond en het gebrek aan toegang tot netwerken.
Door middel van deze foto’s hoop ik hen voor een korte tijd een podium te bieden dat oprijst tegen de ruwe achtergrond van de townships. Iedere persoon afgebeeld in deze fotoreeks is sterk, fier en zelfverzekerd op een unieke en authentieke manier. Deze jonge mensen zijn de toekomst van Zuid-Afrika. Laat hen een inspiratie zijn voor ons allemaal.
Vrygrond, Kaapstad, Zuid-Afrika, 2018
Dit project werd gepubliceerd in National Geographic NL magazine in december 2018 onder de naam: De Helden van Vrygrond.
Met deze serie ‘Free yourself’ won Isabel Corthier in 2019 een Gold Award bij de “Prix de la Photographie in Paris” (P×3)
Meer op px3.fr
Openingsuren Bibliotheek Neerpelt
Dinsdag – vrijdag 10.00 – 12.00 en 14.00 – 19.00 uur
Zaterdag 9.00 – 12.00 uur
Woon- en Zorgcentrum Sint Jozef
Kloosterhof 1, 3910 Neerpelt
Wendy Marijnissen
Wendy Marijnissen is een Belgische freelance documentaire fotografe. Intuïtie en persoonlijke interesses hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in haar werk en hebben haar naar haar onderwerpen geleid.
In 2008 maakte ze een langdurende reportage in Israël en Palestina. Door gebruik te maken van muziek toonde zij een andere kant van het dagelijkse leven in dit gewelddadige en door conflicten geteisterde gebied. Tijdens de zomer van 2009 bracht ze verslag uit over de uitzettingen in Oost-Jeruzalem en later dat jaar reisde ze voor het eerst naar Pakistan. Gedurende de volgende 3 jaren werkte ze in Pakistan en focuste ze op het fotograferen van de problematiek rond zwangerschap en geboorte aldaar. Van fistula, traditionele vroedvrouwen tot zwangerschap in een kamp na de verwoestende overstromingen in 2010, die miljoenen mensen op de vlucht joegen in het land. Een deel van haar foto’s werden gebruikt voor de ‘Stop fistula campagne’ van de UNFPA.
In 2012 reisde ze voor het eerst naar Afghanistan om er het leven in beeld te brengen van vrouwen in dit door oorlogen ontwrichte gebied. Ze fotografeerde er Fawzia Koofi, de eerste vrouwelijke presidentskandidaat. Een jaar later werkte ze voor Artsen zonder grenzen in Tadjikistan rond kinderen met tuberculose. In België maakte ze de reeks ‘Us/Them’ over het hoofddoekproblematiek bij moslimvrouwen. Dit project kaderde in het Europese groepsproject ‘The rise of populism in Europe’, geproduceerd door Fotodok.
In 2015 keerde ze tweemaal terug naar Pakistan om verder te werken aan ‘Always the guest’, haar eerste fotoboek.
Ze stichtte de non-profit organisatie ‘Bending The Frame’, die nieuwe platformen creëert en nieuwe wegen zoekt om sterke fotografie te brengen in de hele wereld.
Ze was finalist van het Fotovisura Grant for Outstanding Personal Photography-project 2010 en ontving een eervolle vermelding van de Photocrati Fund 2011 Grant. In 2012 was ze finalist in de ‘Save the children’ fotowedstrijd. Haar foto’s verschenen in media zoals Le Monde, Arte, De Standaard, L’Express, De Tijd, De Morgen, The Jordan Times, The Eyes, Le Vif/L’Express, Worldpulse…
Op donderdag 5 september om 19.30 u geeft Wendu Marinissen een lezing over haar boek ‘Always the guest’ en haar engagement in Pakistan.
© Wendy Marijnissen – Alle rechten voorbehouden
wemarijnissen@gmail.com | +32 498 496131 | www.wendymarijnissen.com
Openingsuren woon- en zorgcentrum Sint-Jozef
Elke dag van 9.00 tot 17.00 uur
Provinciaal Domein Dommelhof, Neerpelt
Tentoonstelling BREEDBEELD
Tentoonstelling BREEDBEELD, met “de menselijke grillen” als centrale focus.
De tentoonstelling is tweeledig. Voor het eerste luik zet BREEDBEELD vier voormalige sprekers van ‘BREEDBEELD in gesprek’ in de kijker. Het tweede luik van de tentoonstelling, samengesteld vanuit een open call, brengt werk samen van een vijftiental fotografen in een zwarte zaal die, zoals een zwarte doos alle gegevens van een vliegtuig registreert en bewaart, de vele kanten van de mens en de menselijke grillen omhult.
Uit deze black box van de mensheid komt vooral mysterie en poëzie tevoorschijn. Via hun ‘lens op de mens’ bevragen de geselecteerde fotografen de ‘condition humaine’ elk op hun eigenzinnige manier. Verschillende thema’s zoals liefde, humor, lichamelijkheid, surrealisme en herinnering vormen een rode draad die in een onafhoudelijke beweging het ‘mens zijn’ blijft verhullen en onthullen. De tentoonstelling wordt gecureerd door Yirka De Brucker.
De expo toont werk van deze 19 fotografen:
Viviane Decock, Jeffrey De Keyser, Ton Dirven, Neoza Goffin, Clara Hanssens, Tom Herbots, Niyana Khamouli, Dimitri Lefere, Nora Mecibah, Sebastian Steveniers, Annick Timmermans, Ilja Vandenbroucke, Kristin Van den Eede, Guido Van den Troost, Stephanie Vandeput, Marko Van der Steenhoven, Sam Vanoverschelde, Eddy Verloes, Marie-Thérèse Willemsen.
Meer over de deelnemende fotografen en hun werk.
Praktisch
- Openingsreceptie: Zaterdag 6 juli, 19u
- Tentoonstelling: (tot eind augustus)
– Elke werkdag van 8.30 u. – 17 u.
– Extra open op zondag 7 juli, 4 augustus en 1 september van 14 u. – 17 - Locatie: Provinciaal Domein Dommelhof, Toekomstlaan 5, 3910 Neerpelt
- Gratis toegang.
Provinciaal Domein Dommelhof, Neerpelt
The Loneliness of the Contemporary Women | Negar Agha Ali Tari
Negar Agha Ali Tari werd geboren in 1989 in Teheran, Iran.
Haar fotografie heeft een documentaire en sociale stijl.
Zij gradueerde in de psychologie aan de Allameh Tabataba’i University in Teheran.
Zij is lid van de internationale FIAP community in Frankrijk.
Negar nam deel aan talrijke nationale en internationale fototentoonstellingen en -wedstrijden en behaalde er meerdere successen.
Ze geeft ook trainingen en workshops en is gepassioneerd door theater- en balletfotografe.
Ze werkt aan een lange termijnproject ‘I am a woman’. Met deze fotocollectie wil Negar de grote verschillen tonen in de sociale positie van de vrouw in landen zoals Maleisië, Singapore, Turkije, China, India, Bulgarije, Georgië, Rusland, Azerbeidzjan en Iran.
In Provinciaal Domein Dommelhof toen we u haar reeks ‘De eenzaamheid van de hedendaagse vrouw’. Deze tentoonstelling vind plaats in het kader van het 18de Wereldfestival.
Praktisch
- Openingsreceptie: Zaterdag 7 september 19.30 u
- Tentoonstelling van 6 – 15 september
- Elke werkdag van 8.30 u. – 17 u.
- Locatie: Provinciaal Domein Dommelhof, Toekomstlaan 5, 3910 Neerpelt
- Gratis toegang.